logo fietsen devos

Bikefitting

Een fietsblessure of een fietsprestatie kan je niet goed inschatten zonder tegelijk ook naar de fietspositie te kijken. Bij Fietsen Devos gaan wij altijd de positie van de fietser/fietster goed na, en daarbij kwamen wij er achter dat het contact tussen voet en pedaal essentieel is voor een correcte positie.

Het contact tussen de voet en het pedaal is de belangrijkste verbinding tussen fietser en fiets. Helaas is het tegelijkertijd het meest onderschatte aspect van een bikefit. Het is zelfs zo dat er bij veel bikefits niet eens aandacht wordt besteed aan deze zo belangrijke verbinding!

De mens is gemaakt om te wandelen en te rennen, niet meteen om op een fiets te zitten. Bij fietsen moet je je voeten op stijve plankjes zetten (de fietsschoenen) en die schoenen moet je vervolgens in een onwrikbare positie vastmaken (aan de pedalen). Bij wandelen/rennen kiezen we zelf de uiteenstand tussen beide benen: we zetten onze voeten waar we zelf willen. We zitten nooit vast aan de ondergrond. Ons bekken hangt vrij in de ruimte, het beweegt dus waarheen het wil. Vanuit biomechanisch oogpunt zijn de verschillen tussen wandelen en fietsen dus overduidelijk. Een en ander maakt dat het ‘passend’ op een fiets te doen zitten een heel eigen, specifieke benadering vraagt.

Regel je motor af. De voet/pedaal-verbinding is het punt van de krachtoverbrenging van mens op fiets. Het zadel of het stuur zijn dat niet. Zonder iets af te doen aan het belang van zowel een goede zadelpositie als een juiste stand van het stuur is het enkel via het contact met het pedaal dat een fiets vooruit beweegt.

Uiteindelijk gaat het er tenslotte om dat ELK contactpunt met de fiets correct moet kunnen worden afgesteld. Bij Fietsen Devos kijken we naar het scala van contactpunten en dat doen we uitgebreider dan anderen.

Wat mag je verwachten tijdens onze 2-uur durende dynamische bikefitting:

  • Analyse en aanpassing van de ondersteuning van de voet in de schoen
  • Analyse van de fietsbeweging via lasers en video (motion capture)
  • Aanpassing van de voor/achter positie van het schoenplaatje
  • Aanpassing van de mediaal-lateraal stand van het schoenplaatje
  • Aanpassing van de horizontale hoek van het schoenplaatje (kantelen of wiggen monteren)
  • Aanpassing van de draaiingsgraad (rotatie) van het schoenplaatje
  • Eventueel aanpassen van de hoogte van het schoenplaatje bij beenlengteverschillen
  • Bepalen van de juiste zadelhoogte
  • Bepalen van de juiste zadelsetback
  • Bepalen van de juiste reach
  • Monteren van de juiste stuurpenlengte
  • Analyse en aanpassen van de stuurkanteling

Na afloop krijg je een volledig verslag en print out van de afstellingen van de fiets, alsook een aangepaste fiets die je past als gegoten.

Maak hier uw afspraak

  • 0,00 €