logo fietsen devos

Sram AXS

Vorig jaar reed Nino Schurter al een aantal wereldbekerwedstrijden en het wereldkampioenschap met een wat knullig gecamoufleerd prototype van Sram’s eerste draadloze elektronische achterderailleur. Vanaf april zal de Sram Eagle AXS groep in XX1 en X01 kwaliteit beschikbaar zijn.

Je hoefde geen helderziende te zijn om te kunnen voorspellen dat Sram zijn Eagle 1×12 mountainbike-aandrijving ooit aan zijn RED eTap technologie zou koppelen. En net op het moment dat Shimano een kleine pauze inlast met zijn offroad Di2 (de nieuwe XTR 12-speed groep is (nog?) niet in elektronische versie verkrijgbaar) komt Sram met de Eagle AXS groepen. Net zoals bij de nieuwe RED eTap AXS 12-speed groep, duidt de afkorting AXS op het feit dat je de Eagle AXS groepen met een app van op je telefoon kunt monitoren en zelfs afstellen.

Groen licht

De XX1 Eagle AXS en W01 Eagle AXS derailleurs bouwen verder op de eerste, mechanische versies van deze derailleurs, maar komen nu dus in een elektronische en draadloos aangestuurde variant. De batterij op de achterderailleur is dezelfde als die van de RED eTap racegroep, maar ze zit wel wat beter in het design geïntegreerd om schade bij valpartijen te voorkomen. Op terrein waar er heel veel moet geschakeld worden, gaat Sram er van uit dat de batterij het tien uur uitzingt. Marathonrijders of bikers die etappekoersen met Eagle AXS derailleurs gaan rijden worden aangeraden om een tweede batterij mee te nemen. Of je wisselt de batterij van je achterderailleur met die op je RockShox Reverb AXS dropper post (zie verder). De batterij kan je in één uur weer helemaal opladen, als de fiets niet wordt gebruikt gaan derailleur en shifter in slaapstand. Op de achterderailleur zit een knop waarmee je de batterijstatus kunt controleren: groen licht is 100% opgeladen of bijna 100%, rood licht staat voor half vol/half leeg en knipperend rood is de aanduiding dat de batterij moet worden opgeladen.

Kan alle druk aan

De motor in de achterderailleur is sterker dan die in een RED eTap exemplaar en er zit een ‘Overload Clutch’ op, een systeem dat de motor eventjes kan uitschakelen als je bijvoorbeeld tegen een steen aan rijdt. Die ‘overdrukkoppeling’ moet er voor zorgen dat de achterderailleur niet bij de eerste de beste impact naar de haaien gaat. De derailleurkooi werd 10 mm korter om de grondspeling te vergroten, de derailleur zit ten opzichte van de cassette iets meer naar voor en een tikkeltje meer naar binnen in functie van de veiligheid. Om de Eagle AXS derailleurs zo water- en stofbestendig als mogelijk te maken, volgde Sram de voorschriften van de IP69K standaard. Die standaard omschrijft aan welke normen een ‘product dat regelmatig met hogedrukreinigers wordt schoongemaakt’ moet voldoen.

De AXS ‘controller’ op het stuur heet niet voor niets ‘controller’ want het is meer dan een schakelhendel. Gebruik je de AXS controller om mee te schakelen, dan kan je voor een ‘inboard’ en een ‘outboard’ schakelpatroon kiezen en achter de standaardknop zit een extra ‘Secret Sprint’ knop waarmee je kan schakelen zonder je handenpositie op het stuur aan te passen. De derde mogelijkheid van de AXS controller is dat je hem als bedieningsknop van je RockShox Reverb AXS dropper post gebruikt. De controller gebruikt (net als de shifters van de RED eTap racegroep) een CR2032 knoopbatterij.

Kwanta Kosta?

De nieuwe spullen zullen vanaf april te koop zijn. Voor de XX1 Eagle AXS groep betaal je 2.100 euro, de X01 Eagle AXS groep is honderd euro goedkoper. De groepset bevat de achterderailleur met batterij, de controller, het crankstel, de 10-50 cassette, de ketting en de batterijlader. De groepen zijn dus exclusief de remmen. De RockShox Reverb AXS dropper post zal 800 euro kosten.

Andere blogberichten